نسخه ی حضرت قاسم




















@@@@@تعزیه سرای اصفهان@@@@@

استاد سید محسن میرزایی

ما تعزیه را می خوانیم که یاد امام و یارانش را زنده نگه داریم نه اینکه دروغی به مردم بگوییم که اصلاً وجود نداشته. اگر مردم قدیم به خاطر فهم و درک کم این چیز ها را قبول می کردند، جوانان و پیران تحصیل کرده ی امروز این ها را قبول نخواهند کرد. نسخه ی زیر نسخه ی حضرت قاسم است که برای شما بر روی وبلاگ قرار دادم. ان شاالله در روز های بعد تمام نسخه های این مجلس را در وبلاگ قرار می دهم. به امید آنکه حضرت قاسم مارا مورد عنایت قرار دهد:

تیره بر چشمم جهان مانند زلف یار شد

تلخ بر کامم لبن چون سم نسرین مار شد

طوطیان شهد شهادت نوش کردند چون شکر

آه گویا نوبت بلبل در این گلزار شد

-------------------

مادر محزون به مرگم دیده را خون بار آر

بوی قاسم بعد از این از عنبر تاتار آر

می روم بر جان نثاری لیک بعد از مردنم

بر مزارم لاله ی حسرت چو زلف یار آر

السلام ای شاه برج آفتاب

السلام ای سید عالی جناب

چیست باعث غم به دل افسرده ای

از چه می ریزی به برگ گل گلاب

-------------------

ای که از رفعت تو چرخ مقرنس شده مات

گل رخسار تو آیینه ی اخیار صفات

در یم مهد تو الیاس پیمبر سائل

خضر نوشیده ز لعل تو شها آب حیات

دارم امید که بر پای تو قربان گردم

زندگی کردن من بعد تو ای عم هیهات

-------------------

عمو عرض دگر دارم به پایت

-------------------

نمی بخشی چرا اذن جدالم

-------------------

مگر هر کس یتیم است دل ندارد

-------------------

دلم مشکن عمو ده اذن میدان

-------------------

همه رفتند و قاسم مانده بر جا

-------------------

چرا من زنده باشم کشته اکبر

-------------------

بده اذن جدالم ای عمو جان

-------------------

مرخص کن عمو دردت به جانم

-------------------

دیدی که خوار و گشتم

بی اعتبار و گشتم

خوارو ذلیل و مضطر

در روزگار گشتم

-------------------

مادر خبر نداری

کز دیده خون بباری

بگذار تا بگریم

بنمایم آه و زاری

-------------------

یتیمی درد بی درمان یتیمی

یتیمی خواری دوران یتیمی

-------------------

هر کس پدر ندارد

در چشم خلق و خوار است

اذنم نداده عمو

این رسم روزگار است

-------------------

دوصد شکر این خداوند جهانم

که بابم کرده از غم شادمانم

به قربان خطط ای جان بابا

تسلی داد خطط قلب مارا

عمو بنگر به خط و مهر بابم

مرخص کن عمو دردت به جانم

-------------------

زخم جانم را عمو جان کرده ای بس نیشتر

ماتم مرگ و شهادت این نبوده بیشتر

نیستم خویش تو هستم بنده ی در گاه تو

بندگی بهتر نمایم هرچه گردم خویش تر

-------------------

چند اندر ورطه ی حرمان گدازم ای فلک

چند با محنت در این دوران بسازم ای فلک

ناله ی فرزند زهرا برده آرام از دلم

می روم تا نقد جان در پاش بسپارم فلک

-------------------

ز چه مادر پریشان کنی آه و سوز و افغان

تو بیا ببر دل از من که شوم شهید عدوان

-------------------

بنگر که ام لیلا زفراغ اکبر خویش

بنموده اشک جاری ز وفا زدیده خویش

-------------------

مگر از علی اکبر من زار بهتر هستم

چو شهید دیدم او را ز زمانه دل گسستم

بیا مادر حلالم کن حلالم

-------------------

بیا مادر که شد وقت جدایی

-------------------

ببین مادر حسین یاور ندارد

-------------------

بدیدی اکبرش شد پاره پاره

-------------------

به دل یک آرزویی با تودارم

-------------------

دلم خواهد سر نعشم بیایی

-------------------

به غیر از تو کس دیگر ندارم

-------------------

خدا حافظ که من رفتم به میدان

-------------------

شوم فدای تو ای پادشاه کم لشگر

کفن بپوش تو بر قاسم نکو منظر

-------------------

کسی ز باغ تفرج گلی نچیده هنوز

کفم به قامت قاسم کس ندیده هنوز

بیا تو مادرمحزون حلال کن قاسم

ندیده ای سرم از جسم تا بریده هنوز

-------------------

دیگر به قیامت است دیدار

ای اهل حرم خدا نگه دار

-------------------

عندلیبی گشته هم آواز من

اوفتاد از پرده بیرون راز من

بی برادر بی پدر عبدالهم

جانب میدان ببین آواز من

--------------------

ز مهر دیده ی شهلای خود پرآب مکن

برو به خیمه و اینقدر اضطراب مکن

--------------------

برای کشته شدن غم مدار عبداله

تو هم به مقصد خود می رسی شتاب مکن

دیگر به قیامت است دیدار

ای اهل حرم خدا نگه دار

--------------------

به ابن سعد بگویید کی ستم گستر

طلب نموده تو را قاسم نکو منظر

--------------------

بدارید گوش ای حقیقت نیوش

که از مستی آرم شما ر ا به هوش

هرآن کس شناسی شناسد مرا

هرآن ناشناسی شناسد مرا

منم قاسم آن نوجوان دلیر

که ترسد ز شمشیر من نره شیر

دهید قطره ی آبی ای مشرکین

به آل محمد صغیر و کبیر

--------------------

ای ستم کار بی حیای شریر

از تو بیزار ذوالجلال کبیر

بیعت مابود به دهر محال

تیغ بستان ز دست من الحال

--------------------

ایا ظالمان ظلالت شعار

مبارز فرستید بر کاروزار

اگر خسته جانی بگو یا حسین

اگر ناتوانی بگو یا حسین

--------------------

بیا ای جفا زاده بد نشان

بگیر از کفم تیغ آتش فشان

اگر خسته جانی بگو یا علی

اگر ناتوانی بگو یا علی

تنت گر بیفتد میان بلا

مترس از بلا و بگو یا علی

بیا ازرق ای کافر بد سیر

سر نحس فرزند خود را نگر

--------------------

بگویید یاران به صد شورو شین

همه یکدل و یک زبان یا حسین

بیا ازرق ای کافر بد سیر

سر دومین طفل خود را نگر

--------------------

چنانت زنم تیغ بر فرق سر

که سر تا به پایت نگردد خبر

بگویید یاران به صد شور و شین

همه یکدل و یکزبان یاحسین

بیا ازرق ای کافر بد سیر

سر سومین طفل خود را نگر

--------------------

بگویید یاران به صد شور و شین

همه یک دل و یکزبان یا حسین

ایا ازرق ای کافر ظلم کیش

ستان این زمان رأس فرزند خویش

--------------------

ز مرگ چهار پسر اشکبار و نوحه گری

غمین مباش که خود هم مصمم سفری

کریم لم یزل الله اکبر

خدای بی مثل الله اکبر

 

ایا ازرق از چیست می کن بیان

به من راست هستی اگر پهلوان

تو با این دلیریت از چه به جنگ

نبستی به مرکب تو تنگ از چه تنگ

نظر کن تو بر تنگ اسبت ببین

نظر خواهم از خسرو دار ودین

تو چون مرحب و من چو جدم علی

دو نیمت نمایم من از پر دلی

ای عمو فتح نمایان کرده ام

دشمنان را جمله حیران کرده ام

رأس ازرق را من از تیغ جفا

بین جدا کردم عموی با وفا

--------------------

عمو جان مطلبی دارم به پایت

--------------------

بود قانون میان پادشاهان

--------------------

چه سرداری نماید فتح و در جنگ

--------------------

بدان سردارو بدهند خلعت وزر

--------------------

تو باشی شاه و من سردار باشم

--------------------

بود این سر سر ازرق به دوران

--------------------

به من خلعت عطا کن بی بهانه

--------------------

عمو جان خلعتم یک جرعه آب است

--------------------

عمو از تشنگی طاقت ندارم

--------------------

خدا حافظ که من رفتم به میدان

--------------------

مطلبی گویم شما را ای گروه مشرکین

خوف از آن نبود مگر از تیزی شمشیر کین

باب من باشد حسن باشبش امیرالمومنین

روز یاری هست یاری کن خداوند کریم

طبل بنوازید بسم الله الرحمن الرحیم

........

من زجا جستم  کنم خود را فدای نور عین

جان فدایت می کنم عموی مظلومم حسین

تا نباشم شرم سار فاطمه اندر نعیم

طبل بنوازید بسم الله الرحمن الرحیم

.........

مادرم در خیمه گه چشم انتظار قاسم است

شمر ملعون در کمینگه تیز کرده خنجر است

عم من در این مصیبت بی قرار و مضطر است

روز یاری هست یاری کن خداوند کریم

طبل بنوازید بسم الله الرحمن الرحیم

--------------------

شهنشاه دشت نجف یا علی

امیر دیار شرف یا علی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 23 مهر 1391ساعت 15:33 توسط استادسیدمحسن میرزایی|


آخرين مطالب
» 2
» علی
» عکس تعزیه
» اعطلایه ی تعزیه زرین شهر
» یونین میان دشت
» عکس تعزیه5
» عکس تعزیه ایی در کربلا
» شعر
» كاروان نمادین ورود به كربلا در خیابانهای زرین شهر به حركت درآمد
» اطلاعیه تعزیه اراک
» اطلاعیه ی تعزیه دهه اول محرم محمود آباد سیرجان
» اطلاعیه تعزیه محمودآباد سادات سیرجان
» اطلاعیه تعزیه روستای کران
» تعزیه دهه اول محرم در فرهنگسرای نیاوران
» اطلاعیه تعزیه 16 آذر
» اطلاعیه مجلس شهادت حضرت عباس (ع)
» فرا رسیدن محرم

Design By : RoozGozar.com